Parijs van het Zuiden

8 november 2018 - Buenos Aires, Argentinië

Wauw! Gewoon wauw!
Ik hoopte natuurlijk al voordat ik ging, dat ik weer dat heerlijke warm gevoel zou krijgen zodra ik geland was, en niets is minder waar. Yesss, ik ben er! Het avontuur kan weer beginnen!

De eerste drie dagen zijn heel snel gegaan. Elke dag met de free walking tour van het hostel mee gegaan. Ideale manier op de stad te verkennen! Eerste dag naar La Boca, een arme wijk in het zuiden van de stad waar vroeger de migranten aankwamen en veel arbeiders wonen in de stank van de rivier (Google maar eens de kleur van "Rio del Plata" een en al vervuiling). Desondanks is La Boca ook toeristisch vanwege de Caminito, 3 straatjes vol kleurrijke huisjes, en het stadion van AC Boca Juniors, waar ook Maradona voor heeft gevoetbald. Hierna nog door San Telmo gewandeld, hier is ook het hostel. 's Avonds uiteten geweest bij een Argentijnse Parrilla (grill restaurant) en de beste steak ooit gegeten, met een groep van 13 personen van 10 nationaliteiten! Super leuk die diversiteit, al genoeg mensen ontmoet dus. De tweede wandeltocht ging door het centrum van Buenos Aires, naar Plaza del Mayo met het Casa Rosada (waar Eva Peron aka Evita de Argentijnen toesprak, de bekende tekst "dont cry for me argentina" zei ze nooit echt) en de kathedraal waar de huidige Paus Franciscus vandaan komt. Op het plein worden elke dag wel demonstraties gehouden, ook die dag! Daarna hebben we de nieuwste en duurste wijk van BA, Puerto Madero, op eigen houtje bezocht. Alleen maar hele hoge appartement gebouwen en pakhuizen verbouwd tot luxe winkels en restaurants. Daarachter ligt een Ecological Reserve, wat een contrast. Hier hebben we na een heerlijke Choripan (chorizoworst op een sandwich) van een foodtruck doorheen gewandeld, heel rustgevend. Hier staan ook veel bomen met de nationale bloem: Ceibo. Achter het Reserve ligt weer die stinkende rivier Rio del Plata. Top dag! De derde dag heb ik ontdekt waarom ze Buenos Aires het "Parijs van het Zuiden" noemen. Wat een welvaart is er tijdens de koloniale tijd naar een deel van BA gebracht. Ik zeg deel, want 1 wijk is rijk (inmiddels 2 en een paar 50/50) en de rest is nog arm. Ricoleta, dat is de wijk van de derde free walking tour. Hier staan dus veel oude Franse villa's, waar inmiddels allemaal ambassades of dure hotels in zitten, maar vroegen rijke families woonden. Ook ligt in deze wijk de beroemde Recoleta Cemetry, waar Evita ligt. Haar graf viel een beetje tegen ten opzichte van de prachtige grote mausoleums die er staan.

Hierbij laat ik het voor nu! Jullie zijn op de hoogte van mijn eerste dagen in Buenos Aires. Ik heb nog lang niet alles gezien van deze mooie stad, maar ik kom er terug. Nu eerst een mini-vakantie naar Uruguay!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mari:
    9 november 2018
    Hoi klinkt goed. Indrukwekkende stad dus. Ook gezien waar Maxima heeft gewoond? Veel reisplezier naar Uruguay. Grtjs.
  2. Hedwig:
    9 november 2018
    Hoi Carlijn, wat een enthousiasme, goed om te horen! Groetjes!
  3. Nienke van Noort:
    9 november 2018
    Klinkt top Carlijn! Wauw! Enjoy!
  4. Ine:
    Mooie foto s Carlijn!
    Die begraafplaats lijkt op de cimitiere du pere lachaise
    Geniet van al dat moois en belevenissen! xxx
  5. Lotte:
    11 november 2018
    Hoi Carlijn, wat leuk dat je weer aan het reizen bent. Mooie foto's! Geniet ervan! Groetjes Lotte